وي در اين زمينه، خاطرنشان كرد: قرار است در ابتدا، 10 قسمت از كار را تحويل دهم . اما با پايان اين 10 قسمت، در حقيقت بخش بيشتري تحويل داده شده است، چرا كه تيتراژ هر 40 قسمت مشابه است و بار اصلي كار هم روي دو تيتراژ ابتدايي و انتهايي است كه كار شده است. ضمن اين كه در قسمتهاي ديگر همين تمهاي 10 قسمت تكرار خواهد شد.
اين آهنگساز پيشكسوت، تكرار تمها را رويهاي جهاني دانست كه در موسيقي فيلم متداول است و افزود: اين رويه در خود هنر نيز مرسوم است و اصولا اساس بسط و پرورش هنر بر دو اصل تكرار و تقليد استوار است. طبيعتا براي اين كه يك كار منسجم و يك دست در بيايد و وحدت خود را حفظ كند، لازم است كه يك طبقهبندي و درك درستي از معناي باطني فيلم داشته باشيم.
فرهاد فخرالديني با اعتقاد بر اين كه با مسائل حماسي، بايد حماسي برخورد كرد، خاطرنشان كرد: در بخشهايي از فيلم كه موضوع ملموس و واقعي نيست و اساطيري ميشود، بهتر است كه موسيقي نيز همين حالت را داشته باشد و به شيوه امپرسيونيستي كار شود. تمهيدي كه در بخشهايي از موسيقي �چهل سرباز� به كار بسته شد. ضمن اين كه از يكسري آداب و سنن پهلواني كه بخشي ازآنها در زورخانهها مانده و حفظ شده است، نيز تا جايي كه به فضاي فيلم كمك كرده، استفاده شده است.
اين آهنگساز با اشاره به پل ارتباطي ميان چهار مقطع تاريخي كه در داستان � چهل سرباز� وجود دارد، گفت: از آن جا كه اين چهار مقطع تاريخي به هم مرتبط ميشوند، چندان در پي آن نيستم كه موسيقيهاي هر مقطع تاريخي را به طور مشخص از هم جدا كنم.
شخصيتهاي اين چهار مقطع، مدام با هم سر و كار دارند و در صحنههايي رستم، حضرت علي (ع)، فردوسي و سلمان فارسي را در كنار هم ميبينيم.
فخرالديني كه تا كنون ساخت موسيقي سريالهايي چون � سربداران�، � امام علي (ع)� و �روشنتر از خاموشي� را بر عهده داشته است، متذكر شد: موسيقي به بيان احساس ميپردازد، نه اين كه داستان را به چهار قسمت تقسيم كنيم. 40 قسمت سريال �چهل سرباز� نيز به 4 تا 10 قسمت تبديل نشده است و در هر قسمت دائما با شخصيتهاي قصه سر و كار داريم.
وي ادامه داد: تمها مشخص و تعدادشان متعدد است و به اقتضاي مضامين از اين تمها استفاده ميشود. تم غم براي غم است و فرقي نميكند اين غم متعلق به رستم يا رودابه باشد. لزومي ندارد با تم مويه كه براي گريه و نشان دادن آلام مردم ستمديده ساخته شده است، حتما در صدر اسلام مواجه شويم. در هر زماني اين تم ميتواند گوياي احساسات باطني يك فرد ستمديده و رنج كشيده باشد. من از اين منظر به موسيقي � چهل سرباز� نگاه ميكنم.
فخرالديني در عين حال گفت: شادي كه در دربار سلطان محمود غزنوي اتفاق ميافتد، طبيعي است كه با توجه به موسيقي آن دوران شكل گيرد وسازهايي چون دف، تنبور، دايره و .. در آن استفاده شود.
وي با تشبيه موسيقي به كلام اظهار كرد: تنبور يك ساز ريشهدار بسيار قديمي است. اما امروز نيز تنبور مينوازند . چنين موسيقيهايي مانند كلام حافظ و فردوسي ميماند. آن زمان مردم آن را ميفهميدند، حالا هم ميفهمند. موسيقي آن دوران با موسيقياي كه دراين دوران روي تنبور اجرا ميشود، تغيير چنداني نداشته است و تفاوت آن به اندازه كلام بوده است.
فخرالديني درباره منابعي كه براي ساخت موسيقي � چهل سرباز� مورد استفاده قرار داده است، گفت: اشعار فردوسي را به خوبي و چندين باره مطالعه كردم، تحقيقات و كتابهايي كه دوستانم مانند دكتر محجوب، دكتراسلامي ندوشن در زمينه فردوسي داشتهاند را نيز خواندهام.
علاوه بر اينها فيلمنامه �چهل سرباز� را به خوبي خواندهام تا درست در جريان واقعه قرار بگيرم.
وي تصاوير و اتفاقات فيلم را در ساخت موسيقي آن تاثيرگذار دانست و در پايان افزود: همه مطالعات به جاي خود، اما وقتي فيلم مقابل چشم من قرار ميگيرد، ناگزيرم آن چه را كه ميبينم، به زبان موسيقي تعريف كنم.
18734 بازدید
6 بازدید امروز
4 بازدید دیروز
25 بازدید یک هفته گذشته
Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)
Copyright ©2003-2024 Gegli Social Network (Gohardasht) - All Rights Reserved
Developed by Dr. Mohammad Hajarian